De grote gevolgen van kleine prijzen

In De prijsvechter onderzoeken Roland Duong en Marijn Frank de oorzaak en het gevolg van onze goedkooplust. Nooit eerder in de geschiedenis was er zoveel te koop, voor zo weinig geld.

De verleiding van goedkope spullen is niet te weerstaan. Prijsvechters als Action, Big Bazaar en Flying Tiger doen dan ook goede zaken. Van een cadeautje voor jezelf of de kinderen tot volledige interieurdecoratie; alles slechts voor een paar euro. Maar steeds vaker knaagt er iets bij de kassa; hoe komen al die spullen eigenlijk zo goedkoop in het schap? En tegen welke prijs? 

8 januari
Deel 1. Goedkooplust

De hoogzwangere Marijn vraagt zich af hoeveel spullen ze eigenlijk nodig heeft voor haar nieuwe gezin. Ook wil ze weten wat haar kooplust drijft. Een hersenonderzoek brengt haar onderbewuste prijsprikkels haarfijn in kaart. Roland begint ondertussen de speurtocht naar de herkomst van een goedkoop plastic lantaarntje. Hij gaat in gesprek met True Price: een organisatie die bedrijven helpt om verborgen kosten in kaart te brengen. Ook probeert hij het grote succes van de Action om te achterhalen door te gaan shoppen met de grootste fan van de winkelketen en begint hij een eigen inkoopbedrijfje onder de naam Trupp.

15 januari
Deel 2. Kopen we ons arm?

Heeft globalisering ons armer gemaakt? Roland volgt als inkoper het spoor van een goedkoop plastic lantaarntje. Hij komt terecht in de grootste productieschuur ter wereld: China. Hoe wordt ons goedkope spul daar gemaakt? Iedereen kent ‘Made in China’, maar wat is er met ‘Made in Holland’ gebeurt? Welke oer-Hollandse bedrijven kunnen het nog opnemen tegen de Chinese reus? Marijn gaat op bezoek bij Rosti Mepal: de Nederlandse kunststof pionier waar iedereen wel iets van in de kast heeft staan. Ondertussen bezoekt Roland de grootste speelgoedshowroom van China en neemt hij een kijkje aan de lopende band van een speelgoedfabriek.

22 januari
Deel 3. Het plastic paradijs

Maakt onze koopzucht meer kapot dan ons lief is? De aarde lijkt er van al onze verspilling niet beter op te worden. Een hoofdrol is weggelegd voor plastic: het wondermiddel van de massaproductie. Maar plastic is ook een plaag. Roland spreekt met een vooraanstaand geoloog die een nieuw tijdperk aankondigt: het Antropoceen. Het tijdperk waarin de menselijke productiedrift onze aarde ingrijpend en definitief heeft veranderd. Wordt de mens door zijn troepmakerij met uitsterven bedreigd? Marijn komt erachter dat plastic, mede dankzij Nederlands ontwerptalent, juist ook kan bijdragen aan duurzaamheid. Hierdoor geïnspireerd heeft ze een ontmoeting met de spraakmakende meubelontwerper Maarten Baas. Kunnen goed gemaakte spullen de economie en de aarde redden?

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.