Nieuws
DGTL Barcelona kondigt het Art & Sustainability-programma aan voor haar vijfde editie
Jouw bedrijf verduurzamen
De grote gevolgen van kleine prijzen
In De prijsvechter onderzoeken Roland Duong en Marijn Frank de oorzaak en het gevolg van onze goedkooplust. Nooit eerder in de geschiedenis was er zoveel te koop, voor zo weinig geld.
Studenten in actie: Geen bronwater, wel herbruikbare flesjes
Het is een bekend verschijnsel in Nederland, bronwaterflesjes die als warme broodjes over de toonbank gaan. Deze flessen zijn gigantisch milieuvervuilend, terwijl wij behoren tot de top landen met het schoonste kraanwater. Tegelijkertijd hebben wereldwijd bijna een miljard mensen een tekort aan schoon drinkwater. Vijf studenten aan de Hogeschool van Amsterdam zien dit probleem ook en hebben besloten actie te ondernemen, dit is hoe wij ‘The Next Generation’ graag zien!
Groen Gas Coalitie roept kabinet op: investeer in groen gas
Om de klimaatdoelen te halen, moet Nederland veel meer inzetten op waterstof en biogas. Die oproep doen de toeleveranciers van de gasinfrastructuur vandaag aan het kabinet. Het gaat om 16 bedrijven die zich hebben verenigd in een nieuwe Groen Gas Coalitie. Ze lanceren daarvoor ook een nieuwe online kennisbank: gasisgroener.nl.
DGTL the after blog
Het eerste circulaire en klimaatneutrale festival van de wereld worden? Het Nederlandse festival DGTL heeft deze doelstelling en eerder schreven wij al over het duurzaamheidsprogramma dat zij voor dit jaar hebben uitgebracht. Wij waren erg benieuwd hoe deze ambitieuze doelstelling zich vertaald naar de festivalbeleving en zijn daarom op zondag 21 april naar DGTL gegaan om het meest duurzame festival zelf te ervaren.
DGTL kondigt duurzaamheidsprogramma voor DGTL Amsterdam 2019 aan
HEINEKEN en Picnic komen met innovatieve KwartKrat
Bierbrouwer HEINEKEN heeft in nauwe samenwerking met online supermarkt Picnic een nieuwe bierkrat voor de merken Heineken en Amstel ontwikkeld: de KwartKrat, een kartonnen houder met daarin zes statiegeldflesjes pilsener.
De KwartKrat is het eerste resultaat van een strategische samenwerking die Picnic en HEINEKEN met elkaar zijn aangegaan. De samenwerking heeft als doel nog beter te voorzien in de wensen van de online shopper en de bezorging van producten nóg makkelijker te maken.
Alternatief voor gewone krat
Picnic bezorgt in compacte elektrische wagentjes de boodschappen aan huis. De KwartKrat is speciaal gemaakt voor deze duurzame distributiemethode. Het voordeel van de krat is dat er enkel een kartonnen houder overblijft. De lege flesjes kunnen bij een volgende bestelling retour worden gegeven aan de bezorgers van Picnic.
Heineken ziet een grote toekomst voor het thuisbezorgen van zijn producten. “Gelijktijdig zien wij de uitdaging om de hoeveelheid verpakkingsmateriaal terug te dringen en aan te kunnen sluiten bij vernieuwende bezorgmodellen als die van Picnic. Duurzaamheid en innovatie zijn belangrijke kernwaarden van ons bedrijf”, aldus Evelien Sanders-de Boer van HEINEKEN.
Minder verpakkingsmateriaal
“Onze elektrische bezorgwagentjes voorkomen al een hoop CO2-uitstoot”, aldus Gerard Scheij van Picnic. “Niet alleen tijdens de bezorging, maar ook omdat onze klanten niet meer met de auto naar de supermarkt hoeven. Het terugdringen van de hoeveelheid verpakkingsmateriaal is een mooie volgende stap.”
“Wij zijn blij met de samenwerking met Picnic, waarbij duurzaamheid, innovatie en vernieuwing op gebied van de belevering van ons product centraal staan. Met de KwartKrat laten we zien dat we ideeën snel en op kleine schaal kunnen testen en bij succes kunnen opschalen. Door deze manier van werken kunnen we sneller en beter inspelen op de behoefte van de online shopper”, aldus Sanders-de Boer.
Over Picnic
Voor de lancering eind 2015 heeft Picnic drie jaar lang in stilte met een team van 30 specialisten gewerkt aan het thuisbezorgen van boodschappen zonder onnodige tussenschakels. De klant kiest welke rit het beste uitkomt en weet via de Picnic boodschappenradar tot op de minuut precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. De kosten van deze nieuwe manier van distributie zijn zo laag, dat de bezorging gratis is en de boodschappen daarnaast de laagste prijs hebben.
DGTL wint DAM Prijs 2017
DGTL is de winnaar van de DAM Prijs 2017 en hiermee uitgeroepen tot de meest duurzame MKB-er van Amsterdam. Zij organiseren grootschalige dance-festivals in Nederland en het buitenland met ‘circulair’ als uitgangspunt.
DAM Prijs finalisten bekend!
Op 19 en 20 oktober zijn de zes finalisten bekendgemaakt van de DAM Prijs 2017: dé prijs voor de meest duurzame ondernemer van Amsterdam. De winnaars van de voorrondes bij de stadsdelen zijn: DGTL (Oost), DOOR Architecten (Nieuw-West), LENS Energie (Zuid), Metabolic (Noord), Plastic Whale (West), Vandebron (Centrum). Zij hebben ieder een geldbedrag gewonnen en zijn automatisch genomineerd voor de stedelijke DAM Prijs.