Uitstel. Wat? NEE/NEE? JA/JA! Bedoel je.

Worden jullie ook zo gek van al die reclame die elke dag weer door je brievenbus heen wordt gegooid? Ja, leuk die 1+1 gratis kortingsactie bij de Etos op je favoriete haargel, maar hoeveel van deze folders lees je nou echt? Zonder respect voor milieu en goedkeuring van jou, blijven de folders maar binnenstromen en wordt er geen rekening gehouden met wat voor impact dit met zich meebrengt. Want ja, om nou speciaal naar de gemeente toe te gaan om geen reclame te ontvangen kost ook weer zoveel moeite….!

De Partij van de Dieren opperde in april 2016 het idee om het beleid rondom de ongevraagde reclamepost te veranderen, het omdraaien van de Nee/Nee-sticker naar de Ja/Ja-sticker. Eindelijk. Het systeem krijgt een ietwat logischere wending. Dit voorstel werd goedgekeurd en in juni 2017 zou dit in Amsterdam definitief veranderen en doorgevoerd worden, door de commotie is de datum uitgesteld maar hij komt! De Nee/Nee-sticker zou dan namelijk worden ingeruild voor de Ja/Ja- sticker op jouw brievenbus. Dit betekent dat je niet meer de Nee/Nee-sticker hoeft aan te vragen om geen reclame meer binnen te krijgen, maar dat er een speciale Ja/Ja-sticker aangevraagd moet worden als je wel reclame aan huis wilt ontvangen.

Oké, klinkt goed dat je geen moeite meer hoeft te doen om geen ongeadresseerd reclamedrukwerk binnen te krijgen, maar wat voor impact heeft dit dan op het milieu? Huishoudens die op dit moment geen Ja/Nee-sticker en Nee/Nee-sticker op hun brievenbus hebben, krijgen gemiddeld 34 kg aan reclamefolders op jaarbasis in de brievenbus. Gemiddeld gooit een Amsterdams huishouden 115 kg per jaar aan papier weg. Wanneer we er meer op toezien dat er minder (gerecycled) papier gebruikt wordt, zullen er meer energie en grondstoffen bespaard worden (Bron: Gemeente Amsterdam).

Dit geldt trouwens nog wel alleen voor ongeadresseerd reclamedrukwerk, maar Hé een goede stap in de juiste richting toch? Wij zijn blij.